لوگو مهندس حسین قریشی

تحلیل و عارضه‌یابی

تحلیل و عارضه‌یابی

تحلیل و عارضه‌یابی یکی از مسائلی است که بیش‌ازپیش سازمان‌ها و ذهن مدیران آن‌ها را نسبت به خود درگیر کرده است. ازآنجایی‌که محیط سازمان‌ها به طور مداوم و با سرعت، دستخوش برخی دگرگونی‌ها هستند؛ بنابراین تنها، سازمان‌های مناسب و هماهنگ با الزامات و ضروریات محیط می‌توانند حیات و بقای خود را تداوم بخشند. به‌طورکلی عارضه‌یابی به معنی شناسایی نقاط قوت و ضعف ساختاری و عملیاتی برای رسیدن به نتیجه پایانی است. محیطی که به‌سرعت، دستخوش برخی تغییرات است، باید فرم‌های جدید سازمانی را تشکیل دهد. در این سازمان‌ها باید اهداف و برنامه‌ریزی فراگرفته شود وتیم‌هایی که از افراد مستقل تشکیل شده‌اند باید زمان واقعی خود را برای بهبود روش‌های کار، تصمیم‌گیری و برقراری ارتباط صرف کنند. برای حفظ این‌گونه تغییرات نیاز است برای رسیدن به هدف و تلاش در این رابطه برنامه‌ریزی و مدیریت شده که برای عارضه‌یابی یک پیش‌نیاز محسوب می‌شود.

سازمان‌ها برای رشد، تکامل و متحول شدن باید از درون خود شروع کنند تا در جهت تعالی، برتری و بلوغ، حرکت نمایند و این فلسفه تکامل و ضرورت وجودی مدیران سازمان‌ها را نشان می‌دهد. پیش از این‌که وقت و انرژی خود را صرف حفظ وضع موجود کنید، باید راهکارهای جامعی برای بهبود، توسعه و مرتفع‌سازی سازمان ارائه نمایید.

چرخه عارضه‌یابی سازمانی شامل چه مواردی می‌شود؟

از اهداف عارضه‌یابی می‌توان به تشخیص مشکلات پیش‌رو و تعیین دلایل آن‌ها اشاره کرد. در این مورد سازمان باید بتواند راه‌حل‌های تأثیرگذاری را برنامه‌ریزی نماید. روند عارضه‌یابی سازمان شامل یک فعالیت پرقدرت در جهت افزایش آگاهی است. مراحل اساسی یک چرخه عارضه‌یابی، شامل موارد زیر هستند:

  • مشکلات را به‌صورت دقیق بررسی کنند.
  • اهداف را تغییر دهند.
  • اطاعات موردنیاز را جمع‌آوری کنند.
  • اقدام به برنامه‌ریزی کنند.
  • بازخورد مناسبی داشته باشند.
  • مشکلات ایجاد شده برای کسب‌وکار را تحلیل و تفسیر کنند.
  • اهداف و برنامه‌ریزی‌های مهم را پیاده‌سازی کنند.
  • مشکلات ایجاد شده را شناسایی و اندازه‌گیری کنند و نسبت به مسائل ایجاد شده نظارت دقیقی داشته باشند.
  • یک ارزیابی نهایی داشته باشند.
تحلیل و عارضه‌یابی
تحلیل و عارضه‌یابی

اهداف تحلیل و عارضه‌یابی سازمانی

این امکان وجود دارد که تحلیل و عارضه‌یابی سازمانی برای اهداف متنوعی صورت گیرد:

    1. تقویت درک عمومی از عملکرد سازمان‌ها

این امکان وجود دارد که با هدف بیشتر شدن درک رفتار افراد به‌وسیله مطالعه در یک سازمان یا تقویت درک جامعه در زندگی سازمانی بازتاب داده شود. عملکردهای مهم سازمان‌ها می‌توانند دربرگیرنده اهداف آموزشی و تحقیقاتی باشند.

    1. برنامه‌ریزی برای رشد و تنوع

برای تجزیه‌وتحلیل و یا مطالعه عارضه‌یابی، این امکان وجود دارد که برنامه‌ریزی رشد، تنوع، توسعه اهداف و دیگر موارد الزامی باشد. عارضه‌یابی سازمانی برای رشد نقاط قوت و ازبین‌بردن ضعف‌های موجود به‌کار گرفته می‌شوند. امکان دارد آگاهی‌های مختلفی در رابطه با فرهنگ، کارکنان، سیستم‌ها، سبک‌ها، فناوری و دیگر موارد ارائه شود که برای رشد سازمان دارای تأثیرات مثبتی باشد.

    1. بهبود اثربخشی سازمانی یا برنامه‌ریزی برای پیشرفت‌های کلی

تحلیل و عارضه‌یابی امکان دارد برای توسعه عملکرد عمومی سازمان به‌کار گرفته شود. طبق عارضه‌یابی صورت‌گرفته از تجزیه‌وتحلیل، معرفی سیستم‌ها و روندهای فعال می‌تواند حاوی کاهش هزینه‌های بیهوده، صرفه‌جویی در وقت، تغییر سیاست‌های منابع انسانی برای بیشتر شدن انگیزه کارکنان، تغییر ساختار برخی از بخش‌ها، مدیریت دانش، ازبین‌بردن ساختارهای ناخواسته، بهبود سلامت عمومی سازمان و دیگر موارد باشد.

    1. حل مسئله سازمانی

با بیمار شدن بخش‌های سازمان یا ایجاد مشکل، این امکان وجود دارد که عارضه‌یابی برای شناسایی ایراد و رفع آن اقداماتی انجام دهد. عارضه‌یابی سازمان می‌تواند به‌عنوان یک فرایند برای تجزیه‌وتحلیل مشکلات ایجاد شده در نظر گرفته شود.

تحلیل و عارضه‌یابی

اشتراک گذاری

در صورتی که احساس می‌کنید، سازمان‌تان دچار مشکلاتی است اما نمی‌دانید که این مشکلات به طور دقیق به کدام قسمت مربوط می‌شود، می‌توانید از مهندس حسین قریشی و تیم متخصص همراه ایشان درخواست کمک نمایید تا با بهره‌گیری از جدیدترین متدهای روز جهان، نسبت به عارضه‌یابی سیستم سازمانی شما اقدام نمایند و راهکارهای رفع و برطرف‌کردن آن‌ها را هم به شما ارائه نمایند.