مدیریت منابع انسانی باید در زمانی نسبتاً بلندمدت، بالاترین عملکرد را با بهترین میزان هزینه در جهت دستیابی به اهداف سازمان از نیروی انسانی کسب کند. جذب و استخدام افراد جدید، آموزشهای حین کار اشخاص، سنجش و ارائه گزارش از عملکرد آنها، حل مشکلات ذهنی و تنبیه و تشویقها از وظایف اصلی مدیریت منابع انسانی است.
مدیریت منابع انسانی در هر برند و کسبوکاری که بیشتر از یک نفر کارمند یا نیرو دارد، باید اجرا شود. اجباری هم در داشتن یک شخص مستقیم برای برعهده گرفتن این سمت وجود ندارد، بلکه میتوان مدیران و گردانندگان آن کسبوکار را به این دانش و مهارت مسلط کرد.
وجود نیروی انسانی که کارهای شرکت و برند شما را با رضایت، حداکثر توانایی و خوشحالی پیش ببرد، نیازمند یک مدیریت صحیح و بهروز است. بهطورکلی نیروهای شما باید 5 مرحله در زیست شغلی خود را تجربه کنند تا تعریف کار را نه یک بخش جدا، بلکه زیرمجموعهای از زندگی ببینند. در ادامه به معرفی و تشریح سادهای از این مراحل میپردازیم که متاسفانه در بسیاری از سازمانها به اشتباه درحال حذف شدن هستند:
معنا: هر فرد باید در کار خودش معنایی کشف کند و اثرگذاری آن را مشاهده و لمس کند.
هویت: هر شخص باید به کاری که انجام میدهد، احساس مالکیت داشته باشد؛ شغلها بخش بزرگی از هویت را تشکیل میدهند.
اراده: هر کسی باید در مسئولیتهایی که به عهده دارد، صاحب اختیار، اراده و اجازه تصمیمگیری باشد.
تنوع: هر انسانی با دچار شدن به یکنواختی و روزمرگی در کار، به سمت نابودی کارایی خود پیش خواهد رفت.
بازخورد: هر کارمندی باید بتواند بهراحتی و آسانی، بازخورد فعالیتهایش را دریافت و برطبق آنها آموزش ببیند.
مدیر منابع انسانی باید نیازهای نیرو و بازار کار جدید را کاملاً درک کند و منابع انسانی را مانند یک ماشین در جغرافیای ذهنی محدودی محصور نکند. از موفقیت خط تولیدی که هنری فورد راهاندازی کرد، سالها گذشته است و کسبوکارهای امروزی بیشتر از ثبات و امنیت به خلاقیت نیاز دارند.
مدیریت منابع انسانی اهرمی برای فشار کاری به نیروها نیست و واژه بلندمدت در تعریف آن، مانع از بعدغیرانسانی میشود. مدیران متمایز این حوزه کسانی هستند که بتوانند کارمندان را از چرخدندهای قابل جایگزینی به مهرهای ارزشآفرین تبدیل کنند. کاری که شاید کمهزینه و بیعیب نباشد ولی حتما مهم و حیاتی است.
مدیر منابع انسانی باید تفکری را برای کسبوکار ایجاد کند که کارکنان را در بالانسی از درخششهای شکوهمند و خطاهایی تصادفی درک کند. مدیریت این بخش در برخی از سازمانها به واحدی در حد حضور و غیاب و تهیه حقوق و دستمزد تنزل پیدا کرده است.
ارتقای سطح علمی و مهارتی کارکنان، تجزیه و بررسی مسئولیتها، تقویت روحیه اعضا، شنیدن و رسیدگی به دغدغههای نیروها، تدوین فرآیند ترک شغل و در نهایت افزایش کیفیت زندگی کارمندان در کسبوکار از جمله دستاوردهای مثبت مدیر منابع انسانی خواهد بود.
با بهرهگیری از سیستم منسجم مدیریتی در منابع انسانی فقط کارکنانی با بازدهی بالا نخواهید داشت؛ بلکه خانوادهای دلسوز با حسی دوطرفه از همدلی را بهوجود میآورید که هیچ چالش، خطا و مشکلی نمیتواند آسیب و خللی در مسیر پیمودن اهداف و نیازهای شما ایجاد کند.
مهندس حسین قریشی و تیم متخصص همراه ایشان، میتوانند شما را در طراحی، تدوین، ارائه و در صورت نیازتان حتی اجرای مدیریت منابع انسانی کمک کنند تا از حداکثر منابع معنوی خود بهرهمند شوید و بهترین نتایج ممکن را از روند اجرایی کسب و کارتان اخذ نمایید.
کلیه حقوق محفوظ است. طراحی و توسعه: شرکت انفورماتیک صنعتی نوکارتو