لوگو مهندس حسین قریشی

طرح فروش

طرح فروش

طرح فروش، برنامه‌ای است که دقیقاً چیدمان وقوع اهداف مادی شما را پیش می‌برد. طرح فروش، نقشه‌ای‌ست برای جذب اطلاعات مشتریان، تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایی که برای عرضه محصول و خدمات در سر دارید و مشکلات و موانعی است که با آن‌ها درگیر خواهید شد.

طراحی سیستم فروش از موضوعاتی است که مدیران بازاریابی با هر سطح تجربه و دانش، تعاریف مختلفی از آن ارائه می‌دهند. گوناگونی در تشریح و معانی آن‌ها تاحدودی قابل درک است. طرح فروش از توضیح یکسان و رسمی دقیقی برخوردار نیست.

نقش سلیقه و تجربیات قبلی فرد، در طراحی سیستمی برای فروش را نباید نادیده گرفت و شاید تنها مؤلفه یکسان در مورد آن، میزان بالای دغدغه‌مندی و درگیری ذهنی مسئولان بازاریابی باشد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تدوین طرح فروش باید در نظر گرفت، فرهنگ نتیجه‌گرایی یا رفتارگرایی است. تأثیرگذاری و موفقیت سیستم فروش زمانی حاصل می‌شود که شما در بالانسی از اختیار و اقتدار میان قوانین و تیم فروش قرار بگیرید. کارشناسان بازاریابی سازمان شما باید در استفاده از امکانات و توانایی‌های فردی، شیوه‌های خلاق خود را داشته باشند و درعین‌حال قوانین سازمانی و اصول مدیران ارشد را نیز در نظر بگیرند.

اثرگذاری طرح فروشی چگونه ممکن است؟

برای رسیدن به طرح فروشی اثرگذار که کارایی و کاربرد قابل قبولی به‌ارمغان بیاورد، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • اعضای تیم فروش باید دقیقاً هدف‌های سیستم را بشناسند.
  • برای تیم فروش برنامه‌ای تدوین کنید و آن‌ها را ملزم به رعایت و پیشروی طبق آن کنید.
  • برنامه کارشناسان فروش باید با جدیت اما انعطاف و اجازه اختیار و تصمیم‌گیری اجرا شود.
  • وظایف، مسئولیت‌ها و کارهایی که هر فرد باید به‌صورت مجزا انجام دهد را به نفرات تفهیم کنید.
  • پیشرفت‌ها و نقطه‌زنی‌های فروش را اندازه‌گیری کنید و مدت زمان رسیدن به اهداف را مورد بررسی قرار دهید.

طرح فروش اگرچه جزء سودآورترین استراتژی‌های کسب‌وکار است اما هزینه‌هایی دارد. پرداختی‌هایی که باید در طول مسیر متحمل شوید را پیش‌بینی و اندازه‌گیری کنید. دستمزد و درصد کارکنان فرو

طرح فروش
طرح فروش

در نوشتن طرح فروش چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟

  1. احساس و انگیزه‌ای که برای راه‌اندازی کسب‌وکار داشتید را لحاظ کنید. درنهایت مشتریان، داستان و مأموریت برند شما می‌خرند.
  2. تیم خوب بسازید. مشخصاً بدانید قرار است با چند نفر و با چه مسئولیت‌هایی کار کنید.
  3. مشتریان خود را شناسایی کنید. نیازها، سطح زندگی، دغدغه‌ها و بازاری که می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید، مشخص نمایید. ممکن است همه مخاطبان شما در یک دسته قرار نگیرند و به دسته‌بندی و راه‌های متفاوتی برای نزدیک شدن به آن‌ها نیاز داشته باشید.
  4. مشتریان خود را شناسایی کنید. نیازها، سطح زندگی، دغدغه‌ها و بازاری که می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید، مشخص نمایید. ممکن است همه مخاطبان شما در یک دسته قرار نگیرند و به دسته‌بندی و راه‌های متفاوتی برای نزدیک شدن به آن‌ها نیاز داشته باشید.
  1. همه آموزش‌ها، ابزارها، نرم‌افزارها و امکاناتی که تیم فروش به آن نیاز دارد را تهیه نمایید. درصورتی که امکان فراهم کردن موردی از آن‌ها نیست، جای خالی را با گزینه‌های جایگزین پر کنید.
  2. اندازه شرکت، محصول و خدمات خود را با دیگر رقبا تعیین کنید. در نقاط مثبت با جسارت و در نقاط ضعف بدون شرمندگی ظاهر شوید.
  3. قیمت‌گذاری را براساس نیاز مشتریان، شرایط محصول یا خدمت، اتفاقات روز جامعه و حاشیه سود و زیان، بادقت انتخاب کنید. بودجه‌بندی و شیوه تبلیغات را نیز در این مرحله نهایی کنید.
  4. این موضوع را درنظر بگیرید که حفظ مشتریان فعلی مهم‌تر از جذب مشتری جدید است و دستیابی به آن، برنامه بلندمدتی را می‌طلبد که باید در طرح فروش به آن بپردازید.
  5. صفر تا صد اقداماتی که باید انجام دهید را به ترتیب بنویسید.
  6. اهداف را واقع‌بینانه و دقیق بنویسید.
طرح فروش

اشتراک گذاری

چنان‌چه در مسیر راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار جدید هستید و یا مدتی‌ست که از آغاز کسب‌وکارتان می‌گذرد، حضور یک مشاور متخصص و توانمند باعث کاهش میزان ریسک شما خواهدشد؛ مهندس حسین قریشی و تیم متخصص همراه ایشان، شما را در تدوین طرح فروش همراهی خواهند کرد و علاوه بر کمک در طراحی و برنامه‌ریزی، در صورت تمایل، شما را در بخش اجرایی هم یاری می‌کنند.