لوگو مهندس حسین قریشی

مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک رویکردی است که ناظر بر تمامی مراحل هر کسب‌وکار موفق است. هر سازمانی مجموعه‌ای از اهداف و مقاصد خاص خود را دارد. این اهداف و مقاصد با توجه به توانمندی‌ها و اراده سازمان برای گسترش ایجاد می‌شوند؛ اما تنها ایجاد این اهداف کافی نیست. صاحبان شرکت‌‌ها باید مراحل ضروری برای رسیدن به چنین اهدافی را تدوین کنند. این‌‌گونه اقدامات انجام‌‌شده توسط شرکت‌‌ها به‌‌عنوان استراتژی شناخته شده و وظیفه مدیریت این استراتژی‌ها مديریت استراتژیک نامیده می‌شود. کلمه استراتژی مشتق شده از کلمه یونانی Stratigos به معنای ژنرال، یعنی رهبر یا فرمانده ارتش است. معنای باستانی این کلمه هنر و علم رهبری نیروهای نظامی در جنگ یا نبرد است. در عصر مدرن، این اصطلاح اهداف متفاوتی را به‌‌دنبال دارد.

مدیريت استراتژیک شامل استفاده بهینه از منابع کسب‌‌وکار برای دستیابی به اهداف و مقاصد شرکت است. این امر مستلزم درنظر گرفتن فرآیندها و عملیات سازمان و اجزای خارجی است که ممکن است بر نحوه عملکرد شرکت تأثیر بگذارد. فرآیند مدیریت استراتژيک، اقدامات و تصمیمات سطح بالای کسب‌‌وکارها را هدایت می‌کند.

مدیریت استراتژیک فعالیت‌های تعیین اهداف برای شرکت، نظارت بر اقدامات رقبا، ارزیابی مجدد ساختار داخلی سازمان، ارزیابی استراتژی‌های امروزی و تأیید اجرای آن‌‌ها در سراسر شرکت را پوشش می‌دهد. این امر شامل ترکیبی از برنامه‌‌ریزی و تفکر استراتژیک است. برنامه‌‌ریزی استراتژیک شناخت اهداف قابل دستیابی است. تفکر استراتژیک ظرفیت شناسایی الزامات سازمان برای دستیابی به اهداف موردنظر از طریق برنامه‌‌ریزی استراتژیک است.

برنامه‌‌ریزی استراتژیک به دو دسته تجویزی و توصیفی تقسیم می‌‌شود. مدیريت استراتژيک تجویزی به معنای توسعه استراتژی‌ها پیش از یک موضوع سازمانی است. مديريت استراتژیک توصیفی به معنای ایجاد استراتژی‌ها در صورت نیاز است. در اغلب کسب‌وکارها مدیران ارشد این استراتژی‌‌ها را اجرایی می‌کنند، اما برخی از شرکت‌‌ها فردی را به‌‌صورت ویژه برای بهبود عملکرد شرکت، برنامه‌‌ریزی و اجرای آن استخدام می‌کنند.

مدیریت استراتژیک
مدیریت استراتژیک

هدف از مدیریت استراتژیک چیست؟

  1. برانگیختن حس رقابت
  2. کمک به دستیابی اهداف
  3. کمک به رشد پایدار کسب‌‌وکار
  4. متحدسازی سازمان‌‌ها
  5. افزایش آگاهی‌‌های مدیریتی

چرا مدیریت استراتژیک ضروری است؟

مديریت استراتژيک به مسئول تصمیم‌گیری کمک می‌کند تا با استفاده از ابزارهای مدیریتی، فعالیت‌های سازمانی را در مسیر درست هدایت نماید. عملکرد مديريت استراتژيک با کمک به شرکت برای نوآوری به‌موقع و انجام اقدامات قبلی، خطرات عملیات مختلف را کاهش می‌دهد. در ادامه سایر دلایل حیاتی بودن مدیريت استراتژيک را شرح می‌‌دهیم:

  1. کمک به پیش‌‌بینی تغییرات
  2. وضوح در اهداف و جهت
  3. افزایش کارایی کارکنان
  4. افزایش سودآوری
  5. کاهش هزینه‌ها
  6. پرکردن شکاف‌‌های سازمانی

چگونه استراتژی‌ها را تدوین کنیم؟

مدیريت استراتژيک دقیق و کارآمد نیازمند برنامه‌‌ریزی دقیق است. برنامه‌‌ریزی استراتژیک نمادی از توانایی یک سازمان برای تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود و تعیین اقداماتی است که برای دستیابی به آن اهداف باید انجام شود. در ادامه هفت مرحله در فرآیند مديریت استراتژیک ذکر شده است:

  1. تعیین هدف
  2. جمع‌آوری اطلاعات
  3. تجزیه و تحلیل وضعیت
  4. تدوین استراتژی
  5. اجرای استراتژی
  6. نظارت بر استراتژی
  7. ایجاد تغییرات
مدیریت استراتژیک

مديریت استراتژيک یک مهارت و یک هنر است. مهارتی بودن آن به این خاطر است که فرد می‌تواند تکنیک‌ها را به‌‌عنوان مجموعه‌ای از دانش یاد بگیرد. هنری بودن آن نیز به این علت است که با قضاوت و اندیشه آینده نامشخص سروکار دارد. برای تمرین مؤثر مديريت استراتژيک افراد باید مهارت‌های لازم برای درک کل شرکت، درک محیط عملیاتی آن، توسعه استراتژی‌های مناسب با پیشینه‌ کسب‌‌وکار، اجرا و ارزیابی، کنترل و اصلاح استراتژی اجراشده را دارا باشند. مدیریت استراتژیک بسیار گسترده است و همه کارکردها را دربر می‌گیرد. ازاین‌‌رو، می‌‌کوشد دانش و تجربه به‌‌دست آمده در حوزه‌های مختلف ساختاری مدیریت را در خود بگنجاند.

اشتراک گذاری

مهندس حسین قریشی و تیم متخصص همراه ایشان، می‌توانند شما را در طراحی، تدوین، ارائه و در صورت نیاز در اجرای مراحل مهم مدیریت منابع استراتژیک کمک کنند تا از حداکثر منابع مادی و معنوی خود بهره ببرید و بهترین نتایج ممکن را از روند اجرایی کسب و کارتان کسب نمایید.