لوگو مهندس حسین قریشی

سیستم‌سازی سازمانی

سیستم‌سازی سازمانی

سیستم‌سازی سازمانی در حقیقت فعال‌کردن سیستم کسب‌وکار است. سیستم‌سازی واقعی، یعنی ایجاد روش و کارکردی پایدار، انعطاف‌پذیر و مستند برای این‌که چه‌کاری با چه منابعی، روش و کیفیتی از طریق چه افرادی باید صورت گیرد تا در زمان تعیین شده تحویل داده شود. در سیستم‌سازی سازمانی فرایندی اتفاق می‌افتد؛ به‌نوعی یک تلاش برای این است که سیستم کسب‌وکار شما به یک یا چند شخص، هیچ‌گونه وابستگی نداشته باشند. به‌عبارتی دیگر چنانچه شخص یا اشخاصی به‌ویژه خود شما در کسب‌وکارتان حضور نداشتید کارآمدی سیستم پابرجا باشد و دچار اختلال و سردرگمی نشود.

در حالت طبیعی سیستم کسب‌وکار در حال دگرگونی است. نگرش سیستماتیک در کسب‌وکار موجب می‌شود که سیستم به‌صورت فعال‌تر و سازگار با محیط برخورد کند. به عبارت ساده‌تر در هر سیستمی چهارچوب و نظام استراتژی به‌کار گرفته می‌شود که دیگر فرایندهای مهم برحسب آن انجام گیرند؛ این سیاست‌ها می‌تواند از پرینت گرفتن یک نامه ساده تا ایجاد مشتری و بازاریابی باشد. سیستم‌سازی به‌نوعی استراتژی و چهارچوب این فرایندها را به‌صورت جداشده ارائه می‌دهند.

انواع سیستم‌های سازمانی کسب‌وکار

سیستم‌های سازمانی کسب‌وکار شامل موارد زیر می‌شوند:

سیستم‌های نرم

سیستم‌های نرم شامل تمام افراد، ایده‌ها و روش‌های به‌کارگرفته‌شده از طریق کامندان برای انجام فرایندها است.

سیستم‌های سخت

سیستم‌های سخت حاوی امکانات، وسایل و تجهیزات فیزیکی کسب‌وکار است که توانایی اجرایی سازمان را افزایش می‌دهد.

سیستم‌های اطلاعاتی

سیستم‌های اطلاعاتی دربرگیرنده تمام اطلاعات و داده‌های مرتبط با عملیات‌های کسب‌وکار و بحث‌های مقایسه‌ای و آماری در بین آن‌ها است.

سیستم‌سازی سازمانی
سیستم‌سازی سازمانی

اجزای سیستم کسب‌وکار

در ادامه مطالب به اجزای سیستم کسب‌وکار اشاره می‌کنیم:

افراد

دربرگیرنده صاحب کسب‌وکار، کارکنان و تمام تأمین‌کنندگان و افرادی که در پیشرفت آن نقش مؤثری دارند، است.

اسناد

منظور از اسناد، چشم‌انداز، مأموریت، مزایای رقابتی و تمام بخش‌هایی که در آن فرایندهای کسب‌وکار توضیح داده شده است.

ابزار

تجهیزات و ابزارها یک بخش مهم از سیستم کسب‌وکار محسوب می‌شوند که موجب پیشرفت و توسعه کسب‌وکار هستند. ابزارهای مهم کسب‌وکار شامل کامپیوتر، سیستم تلفنی، وب‌سایت، سامانه پیامکی و نرم‌افزارها هستند.

مزایای سیستم‌سازی

تنها روش برای تضمین کیفیت خدمات و محصولات، ایجاد یک سیستم تضمینی برای کیفیت کالاها است که کارکرد هر قسمت را به‌درستی بررسی نماید. هنگامی‌که سیستم‌سازی کسب‌وکار به نحو احسن انجام شود، موجب آزاد شدن وقت مدیران ارشد و صاحبان برای کارکردن روی جنبه‌های مهم‌تری است. تمرکز روی حوزه‌هایی مانند استراتژی‌های بنیادی سازمان و یا حتی خلق کالای جدید و اجرای تغییرات ضروری در زمان مناسب سبب گام برداشتن در راستای اهداف استراتژیک سازمان می‌شود.

چه افرادی به سیستم‌سازی سازمانی نیاز دارند؟

  1. ازآنجایی‌که کسب‌وکارها بیشترین منفعت را از سیستم‌سازی سیستم‌ها می‌برند؛ بنابراین تمام افراد و صاحبین کسب و کار، نیازمند فعال‌کردن این سیستم برای پیشرفت در حوزه کاری خود هستند.
  2. افرادی که در مهار کار از وقفه و کارشکنی کارمندان درمانده شده‌اند و دیگر قصد ندارند زمان و انرژی بسیار زیادی را صرف نظارت‌های سنگین کنند.
  3. افرادی که دنبال مالکیت شخصی و نفوذ خود در تمام جزئیات فرایندها نیستند و به‌دنبال توسعه و رشد کسب‌وکار خود هستند؛ این افراد قادرند با سیستم‌سازی کسب‌وکار خود از حداکثر توان کارمندان خود استفاده کنند.
  4. افرادی که دارای ایده و فکرهایی هستند که هیچ‌وقت فرصت عملی کردن آن‌ها را پیدا نکرده‌اند. این سیستم‌سازی می‌تواند زمان و انرژی بسیار زیادی از آن‌ها را آزاد و فرصت رسیدگی به تمام امور را داشته باشند.
  5. افرادی که قصد دارند در یک زمان به چندین کسب‌وکار بپردازند بدون این‌که حضور فیزیکی و مستقیمی در آن داشته باشند.
  6. افرادی که قصد دارند کسب‌وکار خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنند و متخصصین بسیار زیادی را در آینده پرورش دهند.
سیستم‌سازی سازمانی

اشتراک گذاری

مهندس حسین قریشی و تیم متخصص همراه ایشان، می‌توانند شما را در طراحی، تدوین، ارائه و در صورت نیاز شما حتی اجرای یک طرح دقیق سیستم‌سازی سازمانی کمک کنند تا از حداکثر منابع مادی و معنوی خود بهره برده و بهترین نتایج ممکن را از روند اجرایی کسب و کار خود اخذ نمایید.