لوگو مهندس حسین قریشی

نیاز سنجی و امکان سنجی

نیاز سنجی و امکان سنجی

نیاز سنجی و امکان سنجی فرآیندی است که اگر قصد ایجاد کسب‌وکار یا اقدامی جدید را داشته باشید، حتما باید آن را انجام دهید. این واژه معمولاً در کنار عنوان طرح توجیهی شنیده می‌شود. مطالعات امکان سنجی جزء اولین مباحثی است که در مدرسه‌های کارآفرینی تدریس می‌شود.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، این است که طرح توجیهی یا امکان سنجی کاملاً با طرح کسب‌وکار تفاوت دارد. امکان سنجی روی اجرای پروژه متمرکز است و آن را از نظر امکان یا عدم امکان اجرا بررسی می‌کند.

مشاوری که برای امکان سنجی از او کمک می‌گیرید، به شما خواهد گفت کاری که درصدد انجام آن هستید تا چه میزان مناسب تواناهایی‌ها، امکانات، بودجه و حتی شخصیت شما است.

اهداف امکان سنجی

امکان سنجی، ایده‌ها را برای شما حذف یا تأیید می‌کند. پس از این مرحله، نیاز به تدوین و نوشتن طرح کسب‌وکار خواهید داشت که کاری زمان‌بر و نیازمند دقت است.

با توجه به توضیحات بالا نباید امکان سنجی را فقط برای راه‌اندازی کسب‌وکار در نظر بگیرید؛ به‌عنوان‌مثال، خرید هر وسیله یا دارایی برای سازمان، توقف یا راه‌اندازی خط تولید یک محصول، به‌کارگیری شیوه‌ای نو برای ارائه خدمات و مسائلی از این دست، همگی به امکان سنجی نیاز دارند.

نیاز سنجی و امکان سنجی
نیاز سنجی و امکان سنجی

شناخت نیاز سنجی

امکان سنجی فرآیندی است که هزینه و فایده شروع یا پایان هر روندی را در زندگی و کار شما مشخص می‌کند. سپردن تدوین، بررسی و نگارش طرح توجیهی به اشخاصی که از دانش و تجربه کافی در این زمینه برخوردار نیستند، در قدم اول شاید کم‌هزینه باشد اما در بلندمدت ضررهای جبران‌ناپذیری به‌همراه خواهد داشت.

پس از شناخت امکان سنجی، بهتر است فرآیند نیاز سنجی را نیز بشناسید.

نیاز سنجی یا تحقیقات بازار در ساده‌ترین تعریف ممکن گزارشی از آنچه هست و چیزی که باید باشد، ارائه می‌دهد. تعیین فاصله میان شرایطی که سازمان شما در آن قرار دارد با اهداف مختلف مانند سطح آموزش کارکنان یا میزان فروش محصولات، به‌ عهده نیاز سنجی است.

نیاز سنجی مختص محدوده خاصی از سازمان و شرکت شما نیست و می‌تواند در زمینه‌های گسترده‌ای مانند آموزش، محصولات و خدمات، توقعات مشتری و غیره انجام شود. شما برای مدیریت و بازاریابی اصولی و کاربردی به اطلاعات نیاز دارید و زمانی داده‌هایی قابل اعتماد و دقیق به‌دست می‌آورید که نیاز سنجی توسط شخص یا تیمی حرفه‌ای انجام شده باشد.

نیاز سنجی و امکان سنجی موضوعاتی نیستند که در یک بازه زمانی خاص یا برای فعالیتی مشخص به آن احتیاج پیدا کنید، این فرآیندها باید به طور مداوم و تدریجی در کسب‌وکار شما برنامه‌ریزی و اجرا شوند. اهداف، نیازهای مشتری و سطح دانش کارکنان و عملکرد برند شما مدام در حال تغییر هستند و تحقیقات و طرح‌های توجیهی شما نیز باید همسو با آن‌ها پیش بروند.

با نگاهی به برندهای بزرگ بازار و تعاملات درون سازمانی آن‌ها، نقش اثرگذار این استراتژی‌ها را مشاهده خواهید کرد.

سنجش نیازها و امکانات، گامی مؤثر برای حفظ سود، رضایت مشتریان و شناخت و استفاده از فرصت‌های بازار خواهند بود. دریافت مشاوره و انتخاب تیمی باتجربه در این حوزه، سرمایه‌گذاری مطمئنی است که دستاوردهای ارزشمند و وجه تمایز خوبی میان رقبا برای شما به‌ارمغان خواهد آورد.

نیاز سنجی و امکان سنجی

اشتراک گذاری

مهندس حسین قریشی و تیم متخصص همراه ایشان، شما را در طراحی، تدوین، ارائه و در صورت نیاز اجرای یک طرح دقیق نیاز سنجی و امکان سنجی یاری می‌کند تا از حداکثر منابع مادی و معنوی خود منتفع شوید و بهترین روند اجرایی کسب و کار را تجربه نمایید.