لوگو مهندس حسین قریشی

مدیریت منابع مالی

مدیریت منابع مالی

مدیریت منابع مالی به فعالیت‌ها و دانشی می‌گویند که زنجیره اقتصادی زندگی و کسب‌وکار را تأمین می‌کند. نقش حیاتی و اهمیت مدیریت مالی هنوز به‌طورکامل برای بسیاری از افراد مشخص نیست. تعداد زیادی از کارآفرینان جوان استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا با پافشاری روی ایده و نیاز بازار به محصول یا خدمتی که درحال تولید و ارائه آن هستند، از مسائل مالی غافل می‌شوند.

مدیریت منابع مالی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر فعالیتی به‌شمار می‌رود. شما شاید بدون مشاوره و کمک مدیری توانا در این زمینه به موفقیت و ثروت برسید ولی هرگز ثروتمند نخواهید ماند. آمار ایده‌هایی که روی کاغذ، فروش را تضمین کرده بودند ولی کمبود نقدینگی و چالش‌های پیش‌بینی نشده آن‌ها را به نابودی رساند، کم نیست.

اهداف مدیر منابع مالی

مدیر منابع مالی باید توانایی برقراری توازن میان بازده سرمایه‌گذاری‌ها و ریسک را داشته باشد. این فرآیند، برنامه‌ریزی‌های دقیق، تجربه عملی کافی و قدرت پیش‌بینی اتفاقات آینده را می‌طلبد. تصمیم‌گیری برای تأمین سرمایه از منابع مختلف، مشاوره به افراد ارشد سازمان، پیگیری قراردادهای مالی، استفاده بهینه از دارایی‌ها و بررسی نیاز بازار نسبت به محصول از دیگر وظایف مدیر منابع مالی است.

هر سال بیش از 80 درصد استارتاپ‌های سیلیکون ولی در آمریکا با شکست مواجه می‌شوند و آگاهی از همین یک موضوع، نیاز به مدیریت صحیح منابع مالی را در کشور ایران بیش از پیش می‌کند. کنترل هزینه‌ها با توجه به متغیر بودن شرایط و قوانین، قیمت‌گذاری‌ سودآور همراه با جلب رضایت مشتری و آماده‌سازی طرح‌های جایگزین بدون بهره‌گیری از مدیریت منابع مالی هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

مدیریت منابع مالی
مدیریت منابع مالی

منابع مالی به اندازه‌گیری و گزارش‌های دقیق نیاز دارند. مدیریت در این زمینه کمک می‌کند تا از مدت زمان و میزان سود برگشتی مطلع شوید، حداکثر زمانی که برای تأمین مالی در اختیار دارید را بفهمید و بتوانید از کافی بودن نقدینگی، اطمینان حاصل کنید.

بسیاری از شرکت‌ها و برندها با مشاهده میزان فروش و مشتری‌های جدیدی که جذب می‌کنند، مشاوره مالی را اقدامی بیهوده درنظر می‌گیرند که اکنون به آن نیاز ندارند، اما آغاز بحران روندی کند دارد. تأخیر در دریافت‌ها و کمی تحت فشار قرارگرفتن برای پرداخت بدهی‌ها کافی است تا هر کسب‌وکاری در دام طوفان‌های مالی متوالی اسیر شود. دامی که یا در آن شکست می‌خورد یا هزینه‌های گزافی برای بیرون آمدن از آن می‌پردازد.

یک مدیر منابع مالی خوب کسی نیست که یک طوفان را پشت‌سر بگذارد، بلکه کسی است که هرگز طوفان برایش اتفاق نمی‌افتد.

مدیر منابع مالی قبل از هر چیزی باید رهبری با اعتمادبه‌نفس بالا و فردی موفق باشد که درک حسابداری، ریاضی و توانمندی خوبی در تجزیه و تحلیل امور مالی دارد. آگاهی کامل از فناوری‌های جدید، اخبار و مسائل روز کشور، سابقه مواجهه و گذر از چالش‌، دقت و تیزبینی، تغییر روند فعالیت‌ها براساس گزارش‌های مالی و روحیه کارآفرینی از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک مدیر مالی خوب است.

مدیریت منابع مالی، مسئولیتی تخصصی و نیازمند تجربه است که هر سازمان و شرکتی به آن نیاز دارد. جلوگیری از مشکلات مالی بسیار هوشمندانه‌تر از گذر و برطرف کردن آن‌ها خواهد بود. در این سال‌ها رگبار مشکلات اقتصادی، برندها و کسب‌وکارهای ایرانی را هر روز با چالش‌های خطیری روبرو می‌کند که دوام و پایداری در برابر آن‌ها دانش مدیریتی و اقتصادی مدبرانه‌ای را می‌طلبد.

مدیریت منابع مالی

اشتراک گذاری

در صورتی که در مسیر راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار هستید و یا مدتی از شروع کسب‌وکارتان می‌گذرد، حضور یک مشاور متخصص و توانمند در این حوزه تا حجم بسیار زیادی می‌تواند میزان ریسک شما را کاهش دهد؛ مهندس حسین قریشی و تیم متخصص همراه ایشان، شما را در مدیریت منابع مالی همراهی خواهند کرد و علاوه بر کمک در طراحی و برنامه‌ریزی، در صورت تمایل شما، می‌توانند در بخش اجرایی هم شما را یاری کنند.