لوگو مهندس حسین قریشی

مدیریت بحران

مدیریت بحران

مدیریت بحران نوعی استراتژی بازاریابی است که صاحبان مشاغل هنگام مواجه‌‌شدن با شرایط دشوار از آن استفاده می‌‌کنند. افراد موفق در طول زندگی روزمره خود همواره از مدیریت بحران استفاده می‌‌کنند. افراد با ذکاوت همانطور که سعدی می‌‌گوید چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی! برای تمامی مراحل زندگی خود برنامه‌‌ریزی مدون دارند و در برابر مشکلات و چالش‌‌ها با استراتژی‌‌های درست مقاومت می‌‌کنند. برای محیط یک کسب‌‌وکار نیز مدیریت بحران اهمیت بسیاری دارد. چه بسا که اهمیت آن بیشتر از زندگی شخصی نیز هست! چراکه کسب‌‌وکارها در صورت اشتباه چندین نفر را با خود به چاه می‌برند و زیان‌‌های جبران‌‌ناپذیری را به بار خواهندآورد.

نحوه ایجاد یک برنامه مدیریت بحران چگونه است؟

تشخیص کلیه بحران‌های احتمالی که سازمان‌‌ها ممکن است با آن مواجه شوند، غیرممکن است. صاحبان کسب‌‌وکارها با برنامه‌ریزی دقیق و مدون می‌توانند اطمینان حاصل کنند که در طیف وسیعی از چالش‌‌های گوناگون چه اعمالی را انجام دهند. این فعالیت‌‌ها افراد را مجهز می‌کند تا از طریق هر چیزی که به‌طور خاص برای آن برنامه‌ریزی نکرده‌اند، راه‌‌حل ارائه دهند. در ادامه به نحوه برنامه‌‌ریزی مدیریت بحران می‌‌پردازیم:

  1. شناسایی مشکلات

ابتدا باید مشکلات احتمالی شرکت پیش‌‌بینی شود. پیش‌‌بینی مشکلات نیازمند تحقیقات جامع، داشتن اطلاعات کافی از هدف تشکیل و شناخت کافی از روند کسب‌‌وکارها است؛ برای نمونه، صاحبان مشاغل باید توجه کنند که احتمال رخ‌‌دادن بلایای طبیعی در مناطق اطراف شرکت به چه میزانی است.

  1. مشخص‌‌کردن اولویت‌‌های هر کسب‌‌وکار

کلیه بحران‌‌های یک شرکت اولویت یکسانی ندارند و نیازمند سطح مشابهی از هوشیاری نیستند؛ برای مثال، در صورت کار کردن درون منطقه‌ای که توسط گردبادها مورد حمله قرار می‌گیرد، باید بر اساس شدت طوفان، سطوح مختلف فوریت را در برنامه مدیریت بحران خود قرار داد. این مورد در رابطه با حملات سایبری نیز صدق می‌‌کند. در صورت واردشدن یک هکر به ایمیل شرکت، میزان پاسخ سازمان‌‌ها برای پاسخ به آن می‌‌تواند مختلف باشد. در نتیجه، صاحبان کسب‌‌وکارها هنگام نوشتن برنامه مدیریت خود باید مطمئن شوند که سطوح فوریت را مشخص کرده‌اند.

مدیریت بحران
مدیریت بحران
  1. تنظیم زنجیره‌‌ای روشن از فعالیت‌‌ها

مقابله صحیح با بحران‌‌ها نیازمند همکاری همه‌‌جانبه است. همان‌طور که هیچ کسب‌‌وکاری بدون همکاری تیمی به نتیجه نمی‌‌رسد؛ هر شخصی که به‌‌نوعی در یک کسب‌‌وکار فعالیت می‌‌کند، باید برای مقابله با بحران‌‌ها و چالش‌‌ها مسئولیت خود را به‌‌خوبی شناخته و علاوه‌‌براین توانایی همکاری با افراد دیگر را نیز داشته باشد.

  1. پاسخ دقیق به طرح‌ها بر اساس شرایط

برنامه‌‌های مدیریت بحران همانند سطوح فوریت و فعال‌سازی باید مطابق با نوع بحرانی که کسب‌‌وکارها با آن مواجه هستند، تنظیم گردد؛ برای مثال، محافظت از محل زندگی خود در برابر قطع برق در برابر مقابله با یک مشکل در روابط عمومی کارمندان متفاوت از یکدیگر است. بهترین راه برای طرح‌‌ریزی این موضوعات استفاده از یک رویکرد مدولار است که می‌تواند در هر موقعیتی استفاده شود. به این ترتیب، صاحبان مشاغل نیازی ندارند تا برنامه‌های کاملاً متفاوتی را بر اساس هرگونه سناریو ممکن بنویسند و اعضای تیم‌‌ نیز لزومی برای یادگیری رویکردهای مختلف ندارند.

  1. ارائه آموزش برای افراد ضروری

داشتن یک برنامه آموزشی مناسب امری حیاتی است، چراکه تضمین می‌کند که برنامه‌‌ها در شرایط استرس‌‌زا به درستی اجرا می‌شوند. کلیه رهبران تیم باید بدانند که از آن‌‌ها چه انتظاری می‌رود و چه فعالیت‌‌هایی را باید انجام دهند. به همین دلیل، بازاریابان باید بتوانند تمرینات ایمنی را بر اساس برنامه مدیریتی خود اجرا نمایند.

  1. بازبینی، نظارت و تست در فواصل منظم

پس از تدوین، مهم‌ترین عنصر یک برنامه مدیریت بحران اطمینان از مرتبط بودن آن است. این امر یعنی کسب‌‌وکارها باید به‌‌ طور مستمر بررسی کنند که تهدیدات بالقوه‌شان تغییری نمی‌‌کند و پاسخ‌هایشان همچنان مؤثر است.

مدیریت بحران

ایجاد طرحی مدون از مدیریت بحران چه مزایایی دارد؟

  1. ساختن منابع خود

صاحبان کسب‌‌وکارها با ایجاد یک برنامه مدیریت بحران مجموعه بزرگی از منابع را می‌‌سازند که شرکت‌‌ها می‌توانند از آن‌‌ها استفاده نمایند.

  1. شناسایی تهدیدهای بالقوه

تهدیدهای بحران طیف گسترده‌ای از اشکال و اندازه‌ها از بلایای طبیعی گرفته تا حملات سایبری هدفمند را شامل می‌‌شوند. شناسایی تمام این عوامل غیرممکن است. بااین‌‌حال، کسب‌‌وکارها باید در برنامه‌‌ریزی استراتژی‌‌های مدیریت خود درباره بحران‌های احتمالی تحقیق کنند و مشکلات جدید را شناسایی نمایند. علاوه‌‌براین، صاحبان کسب‌‌وکارها می‌توانند برخی از بحران‌های عمومی‌ را نیز شناسایی کنند.

  1. ایجاد ارتباط مناسب

یکی از عناصر کلیدی مدیریت بحران، ایجاد ارتباطی قوی و مستقیم است. سازمان‌‌ها با راه‌اندازی این موارد می‌توانند از ارتباطات موجود در میان اعضای شرکت و تیم خود لذت ببرند.

  1. بهبود روحیه شرکت

ایجاد یک برنامه‌ برای مقابله با بحران‌‌ها به ایجاد حس بهتر از رفاه در کسب‌‌وکارها کمک می‌کند؛ چراکه کارمندان یا اعضا از شیوه‌‌های محافظت خود آگاه هستند.

  1. کاهش مشکلات در هنگام چالش‌‌ها

بحران‌‌های ناگهانی در کسب‌‌وکارها همانند آفتی هستند که تمام یک مرزعه را مسموم می‌‌کنند. در این حالت، افراد در صورت تلاش برای مقابله با بحران‌‌ها می‌‌توانند با تعلق خاطر و حساب‌‌شده از چالش‌‌های پیش‌‌روی خود پیروزمندانه عبور کنند. درحالی‌که‌‌ بدون مدیریت بحران این امر به‌‌راحتی امکان‌‌پذیر نیست.

مواردی که باید در برنامه مدیریت بحران گنجانده شود

  1. تحلیل ریسک
  2. پروتکل فعال‌سازی
  3. تماس‌های اضطراری
  4. رویه‌های پاسخ‌گویی
  5. استراتژی‌های مرتبط با بحران‌های خارجی
  6. ارزیابی پس از بحران

نمونه‌های طرح مدیریت بحران

  1. زیان مالی
  2. شکست فناوری
  3. بلایای طبیعی
  4. تغییرات عملیاتی

مشاغل مدیریت بحران

  1. مدیر بحران
  2. مشاور مدیریت بحران
  3. مدیریت اورژانس
  4. کارشناس روابط عمومی
  5. مشاور منابع انسانی
  6. مشاور قانونی
  7. مشاور (پزشکی، بهداشت، ایمنی، امنیت، محیط زیست)

اشتراک گذاری

مدیریت بحران بخشی ضروری از هر طرح تجاری است. چراکه بدون این استراتژی اعضای تیم در صورت وقوع مشکلات غیرمنتظره آماده نخواهند بود با حضور یک مشاور متخصص و توانمند در این حوزه تا درصد بالایی می‌توانید میزان ریسک را کاهش دهید. کسب‌‌وکار‌‌ها با استفاده از استراتژی‌‌های مدیریت بحران می‌‌توانند به‌‌نحو‌‌احسن و با آرامش خاطر برای برنامه‌‌های کوتاه‌‌مدت و بلند‌‌مدت خود برنامه‌‌ریزی کنند. چنان‌چه مایل باشید مهندس حسین قریشی و تیم متخصص همراه ایشان، شما را در این مسیر همراهی خواهند کرد.