لوگو مهندس حسین قریشی

طراحی کسب و کار

طراحی کسب و کار

طراحی کسب و کار شامل یک طرح کلی از اهداف، منابع و جریان‌های هزینه و درآمد شرکت است. طراحی کسب و کار باید براساس اهداف، ایده و بررسی آن از ابعاد مختلف، اجرایی و تدوین شود. برای شروع یک کسب‌وکار شما باید ایده خود را از نظر نوع محصول ارائه شده، رقبای موجود در بازار، اهداف آینده صاحب ایده برای توسعه کسب‌وکار، صورت‌ها و ترازهای مالی بررسی کنید. با بررسی این موارد، صاحب ایده بهتر می‌تواند تفکرات خود را شناسایی کند و از عملی کردن این طرح اطمینان یابد. تنها هدف و مهم‌ترین کار طراحی، طرح کسب‌وکار نیست. شناسایی مزایای مهم و اثبات عملی همراه ایده به سرمایه‌گذران از اهداف اصلی طرح کسب‌وکار محسوب می‌شود. برای ورود به دنیای کسب‌وکار باید یک برنامه اصولی و مناسب داشته باشید. این طرح و برنامه باید با ارزیابی ابعاد مختلف محیط، بازار و منابع موردنیاز تدوین شود. در حقیقت طرح مالی کسب‌وکار یک نقشه ایده‌پردازانه برای رساندن ایده به درآمد است. در این رابطه باید مواردی از قبیل پیش‌بینی فروش، هزینه‌های ضروری، جریان‌های درآمدی و تخمین سود، ارزیابی شود. ایده‌پرداز باید با نوشتن طرح مالی کسب‌وکار درصدد اثبات ایده خود برای داشتن منابع مالی مشخص قابل‌اجرا باشد.

مراحل تدوین طرح کسب‌وکار

برای تهیه و تدوین طرح کسب‌وکار (بیزنس پلن) باید برخی از اصول مهم را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

خلاصه اجرایی طرح کسب‌وکار

مرحله اجرایی شامل اطلاعات مهم در مورد سند شما است. این بخش تنها بخشی محسوب می‌شود که پیش از تصمیم‌گیری باید مطالعه شود. در رابطه با طرح کسب‌وکار مهم‌ترین مسئله سادگی و وجود تمام اطلاعات موردنیاز است.

شرح کسب‌وکار

در این بخش، عنوان کسب‌وکار و نام صاحب ایده اولیه نوشته می‌شود. شرح کسب‌وکار شامل ایده و اطلاعاتی در رابطه با اهداف و چگونگی اجرایی آن است.

طراحی کسب و کار
طراحی کسب و کار

استراتژی‌های بازار

استراتژی‌های بازار شامل یک طرح کلی از جایی که قرار است کسب‌وکار به بازار ورود کند، است. همین‌طور می‌توان گفت چگونگی قیمت‌گذاری، تبلیغات و فروش خدمات یا توزیع محصولات خاص جزء استراتژی‌های بازار محسوب می‌شوند. دلایل انتخاب استراتژی بازار باید طبق اطلاعات موجود و نتیجه‌گیری از آن‌ها باشد. علاوه‌براین باید اثبات کنید که انتخاب استراتژی، توجیه اقتصادی دارد. چنانچه این بخش با موفقیت تدوین شده باشد، مخاطب بعد از مطالعه آن قانع شده و شما می‌توانید بخشی از بازار هدف را تصاحب کنید.

تحلیل بازار

هر کسب‌وکاری در بازار با گروهی خاص و مشخص از مردم در ارتباط است. یک ایده هنگامی اهمیت دارد و معتبر است که بتواند نیازهای متقاضیان را نسبت به رقبای خود بهتر برطرف کند. این برتری می‌تواند شامل عوامل مختلفی مانند قیمت، نوع عرضه، خدمات اضافی و دیگر ابعاد محصول یا خدمات باشد. در این مرحله باید تحلیل خود از بازار هدف را براساس اطلاعات جمعیتی و پیش‌بینی رشد ارائه دهید.

تحلیل رقبا

اغلب افرادی که از طرح کسب‌وکار بهره می‌برند، ایده‌پردازان استارتاپی هستند. شما در این مرحله باید اثبات کنید که این توانایی را دارید در یک یا چند زمینه بر رقبای خود غلبه نمایید. برای این کار بایستی رقبای موجود در بازار را شناسایی و معرفی نمایید و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بیان کنید. در ادامه باید استراتژی برای غلبه بر رقبا داشته باشید. در نهایت پیش‌بینی خود را از عوامل منفی (داخلی و خارجی) که امکان دارد کسب‌وکار شما را تهدید کند ارائه دهید. شما باید تمام ابعاد (نقطه قوت، ضعف، فرصت و تهدید) با جزئیات کامل را بیان کنید و مسیر موفقیت این طرح در بازار را ترسیم کنید.

طراحی کسب و کار

اشتراک گذاری

نگارش طرح کسب و کار (بیزنس پلن) پایه اصلی آغاز یک کسب و کار و مهم‌ترین بخش آن است؛ بنابراین این مهم می‌بایست با دقیق‌ترین و جزئی‌ترین مسائل مربوطه همراه باشد و توسط فرد یا گروه متخصص به این امر صورت گیرد؛ فقر استراتژی و نبود بیزنس پلن دقیق و تخصصی، کسب و کار شما را به قطع، محکوم به فنا خواهد کرد.

مهندس حسین قریشی و تیم همراه متخصص ایشان، به عنوان یکی از برترین استراتژیست‌های تدوین طرح‌های کسب و کار در ایران با دارا بودن نمونه‌کارهای موفق در این حوزه و راه‌اندازی بیش از 2500 کسب وکار موفق داخلی و بین‌المللی می‌توانند شما را در طراحی، تدوین و تهیه طرح کسب و کارتان یاری نمایند تا علاوه بر از بین نرفتن سرمایه مالی، تجربه شیرین و موفقی از راه‌اندازی یا توسعه کسب و کارتان را برایتان به ارمغان بیاورند.