لوگو مهندس حسین قریشی

تحقیقات بازار

تحقیقات بازار

تحقیقات بازار یک فرآیند سیستماتیک جمع‌‌آوری، تجزیه ‌و تحلیل و تفسیر اطلاعات است. این اطلاعات می‌تواند در مورد بازار هدف، مصرف‌‌کنندگان، رقبا، صنعت و موارد دیگر باشد. تحقیقات بازار اولین مرحله و پایه و اساس هر کسب‌وکار موفق محسوب می‌شود. کسب‌وکارهایی که تنها بر اساس تجربیات خود و اعتماد کردن به آن فعالیت می‌کنند، طبیعتاً در طول فعالیت خود با مشکل مواجه می‌شوند، چراکه اساساً تجربه هر فرد شامل اطلاعات محدود و نشأت گرفته از پارامترهای نادرست بسیاری است. در اینجا سخن از تحقيقات بازار به میان می‌آید. پژوهش از بازار به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با منطق و داده‌های واقعی برای کسب‌وکار خود و سوددهی آن تصمیم‌گیری کنند.

چرا تحقیقات بازار مهم است؟

دلایل متعددی برای اهمیت تحقیقات بازار وجود دارد. در ادامه به بررسی مهم‌‌ترین آن‌ها می‌‌پردازیم:

  • پژوهش درباره بازار به شرکت‌‌ها کمک می‌‌کند تا از اثربخشی یک تجارت، محصول یا خدمات جدید آگاه شوند.
  • تحقيقات بازار به کسب‌‌وکار‌ها کمک می‌کند تا بخش‌های جدید را در بازار شناسایی کرده و توسعه دهند.
  • این تحقیقات شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا تقاضای یک سرویس، محصول یا ویژگی جدید را قبل از راه‌اندازی واقعی آن آزمایش کنند.
  • بازاریابان با این شیوه می‌‌توانند میزان موفقیت کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات خود را پیش‌‌بینی کنند.
  • تحقيقات بازار با ارزیابی روندهای فعلی بازار و سنجش احساسات و میزان درک مشتری از برند به شرکت‌ها کمک می‌‌کند تا استراتژی‌های مناسبی را انتخاب کنند و توسط آن کسب‌‌وکار خود را توسعه دهند.
  • پژوهش از روند بازار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بهترین و بهینه‌‌ترین مکان را برای عرضه یک محصول تعیین کنند.
  • تحقيقات بازار به کارآفرینان کمک می‌کند تا با آگاهی تصمیم بگیرند. این امر تأثیر حدس و گمان را از نوآوری دور می‌‌کند و منابع را به ایده‌ها و پروژه‌های دارای بیشترین پتانسیل هدایت می‌‌نماید.
  • کسب‌‌وکارها با این شیوه می‌توانند مشکلات مربوط به جنبه‌های خاص تجارت مانند خدمات مشتری را تشخیص دهند. این امر به شرکت‌ها کمک می‌‌کند تا در آینده بر اختلالات و مشکلات پرهزینه غلبه کنند.
تحقیقات بازار
تحقیقات بازار

انواع تحقیقات بازار

دو مدل مختلف از تحقیقات بازار وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌‌پردازیم:

  1. تحقیقات بازار اولیه

این تحقیق به هرگونه پژوهش انجام‌‌شده توسط یک شخص یا شرکت گفته می‌‌شود. این نوع تحقیق مستلزم مراجعه به منبع مستقیم برای به‌‌دست آوردن تحقيقات بازار است. برای مثال، ممکن است فردی با پرسیدن چند سؤال از مشتریان به صورت حضوری نظرسنجی انجام دهد. نمونه‌های دیگر از این نوع پژوهش‌ها عبارت‌‌اند از:

  1. مصاحبه

مصاحبه‌ها یک نوع رایج از تحقیقات اولیه بازار هستند. نمونه‌ای از مصاحبه در تحقیقات بازار زمانی است که یک کسب‌‌وکار با مشتری فعلی تماس می‌گیرد تا از میزان رضایت مشتری باخبر شود. این نوع تحقیقات در عین صرف زمان طولانی، بهترین نتایج را برای کسب‌‌وکارها به ارمغان می‌‌آورند.

  1. گروه‌های کانونی

گروه‌‌های کانونی یا تمرکز شامل گروهی از افراد هستند که برای شرکت در یک بحث در مورد حوزه‌‌ای خاص، محصول یا موضوع انتخاب شده‌اند. بازاریابان به این گروه‌ها کمک می‌کنند تا بینش بیشتری در مورد نحوه دریافت محصول یا خدمات ویژه توسط مخاطبان هدف خود به‌‌دست آورند.

  1. پرسشنامه

برخی از شرکت‌ها تحقیقات بازار را با ارسال پرسشنامه به مشتریان فعلی خود یا کاربرانی که به محصول یا خدمات آن‌‌ها علاقه نشان داده‌اند، انجام می‌دهند. این کار از طریق شیوه‌‌های مختلفی مانند ارسال‌‌ کردن متن پرسش‌‌نامه به‌‌صورت پست یا ارسال ایمیل و موارد دیگر امکان‌‌پذیر است.

  1. نظرسنجی

نظرسنجی‌ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا بر اساس ترجیحات، جمعیت‌شناسی و سایر عوامل مهمی که بر سرمایه‌‌گذاری‌‌های آنان تأثیر می‌گذارند، سؤالات مختلفی را از مخاطبان هدف خود بپرسند. اولین قدم هنگام ایجاد یک نظرسنجی تعریف مشکل است. شناسایی مشکل یا مسأله به صاحبان کسب‌‌وکارها اطمینان می‌دهد که با انتخاب بهترین سؤالات، در بهترین شکل ممکن به مسائل پیش‌‌روی خود رسیدگی کنند. پس از این مرحله، مشخص‌‌کردن مخاطبان هدف و استفاده از منابع و ابزارهای نظرسنجی مناسب به بازاریابان برای تجزیه ‌و تحلیل آسان اطلاعات کمک شایانی می‌‌کند.

تحقیقات بازار
  1. تحقیقات بازار ثانویه

این پژوهش‌ها شامل ارزیابی داده‌هایی است که قبلاً توسط دیگران جمع‌‌آوری و منتشر شده است. این نوع تحقیقات بیشتر مناسب برای کسب‌وکارهایی است که بودجه کمتری دارند و یا در گذشته تحقيقات بازار کافی در مورد موضوع خاص موردنظر آنان انجام شده است.

تحقیقات بازار جزء مهمی از برنامه کلی یک کسب‌‌وکار است و می‌تواند به‌طور قابل‌‌توجهی به بازاریابان برای درک بهتری از نحوه دستیابی به مشتری ایدئال خود کمک کند. در انتها به این نکته توجه داشته باشید که چالش‌‌های پیش روی کسب‌‌وکارها دائماً در حال تغییر هستند. ازاین‌‌رو، تحقیقات بازار صرفاً در مراحل اولیه یک کسب‌‌وکار صورت نمی‌‌گیرد و بازاریابان باید همواره برای تکامل و پیشرفت کسب‌‌وکار خود از پژوهش‌‌کردن در بازار استفاده نمایند.

اشتراک گذاری

برای آغاز کسب‌و‌کار، پیشرفت و ادامه‌ی پر قدرت تجارت‌تان به حضور یک مشاور متخصص و توانمند نیاز دارید تا حجم بسیار زیادی از میزان ریسک شما را کاهش دهد؛ مهندس حسین قریشی و تیم متخصص همراه ایشان، شما را در امر تحقیقات بازار همراهی خواهند کرد و علاوه بر کمک در طراحی و برنامه‌ریزی، در بخش اجرایی هم می‌توانند کنارتان باشند.